Mød to af de 222 SMV’er, der er på SKI-aftaler

Mød to af de 222 SMV’er, der er på SKI-aftaler

26. april 2017
74 pct. af SKI-leverandørerne er små eller mellemstore virksomheder. Vi har talt med to af dem om, hvordan det egentlig er at være leverandør på en rammeaftale.
Det har vist sig at være en god investering. Men det var også et stort arbejde at afgive tilbud på en SKI-aftale, måtte Competencehouse sande, da de bød ind på 02.19 ASP/Cloud. Det er en af SKI’s mest komplekse aftaler, bl.a. fordi den også giver plads til leverandørernes efterfølgende innovation. Derfor skulle der bl.a. udfyldes 1960 celler i Excel-ark, og det trak tænder ud for virksomheden, der består af fem medarbejdere og en række studentermedhjælpere. 

En god investering

”I dag bruger vi omkring seks timer på prisudregning og udarbejdelse af kontrakt, fordi vi kan bruge SKI’s standardmateriale. Før brugte vi ca. 40 timer, så man må sige, at vores transaktionsomkostninger er reduceret gevaldigt,” siger Mai Buch, adm. direktør i Competencehouse.  

”I dag bruger vi omkring seks timer på prisudregning og udarbejdelse af kontrakt, fordi vi kan bruge SKI’s standardmateriale. Før brugte vi ca. 40 timer, så man må sige, at vores transaktionsomkostninger er reduceret gevaldigt.”

I alt har otte pct. af leverandørerne på SKI-aftaler under 10 ansatte, og op mod 74 pct. af leverandørerne falder ind under kategorien små og mellemstore virksomheder. 

”Vi laver altid en markedsanalyse forud for et udbud. Her ser vi på, hvordan markedet er sammensat, og vi taler med leverandørerne for at finde frem til, hvordan vi bedst muligt kan skabe sund og stærk konkurrence. Og det viser sig rent faktisk, at SMV’erne på flere aftaler bliver tildelt kontrakter,” siger udbudsdirektør i SKI, Christian Lunding.

Samarbejde er nøglen

For SOS Vikar har samarbejdet med SKI været afgørende for at få vind i sejlene på aftalen 17.17 Vikarydelser​

”Det er anden gang, vi er leverandører på vikaraftalen. Første gang skete der ikke så meget, og derfor var det positivt, at SKI tog initiativ til en dialog med leverandørerne om, hvordan et genudbud skulle se ud for at få aftalen til at fungere bedre,” siger Dorte Thomsen, adm. direktør i SOS Vikar, som har 52 ansatte foruden et stort vikarkorps, og tilføjer: 

”Den gode dialog fortsatte, da aftalen startede op, og det gjorde en forskel. SKI var blandt andet med ude hos kunderne, og det gjorde det lettere at håndtere små og store udfordringer. Samarbejdet med SKI har derfor været en afgørende faktor for, at vi har opnået en god volumen på aftalen.”  

Charlotte Valdorf er kontraktansvarlig i SKI og arbejdede sammen med Dorte Thomsen om implementeringen af vikaraftalen. Hun er meget enig i, at samarbejdet er nøglen: 

”Vi har en fælles interesse i at få lavet gode aftaler, som det offentlige gerne vil bruge. Derfor er samarbejdet mellem SKI og leverandørerne altafgørende – ikke mindst, når aftalen træder i kraft. De mindre virksomheder har ikke altid samme ressourcer til at rådgive, som de store, og derfor er det vigtigt, at SKI også her bakker op om aftalen. SKI tager ofte ud til de offentlige kunder sammen med leverandørerne for at hjælpe dem i gang med at bruge aftalen og afklare de udfordringer, der måtte opstå – for dem løser vi bedst i fællesskab,” siger Charlotte Valdorf. 

Plads til innovation

Selvom alle komponenter er beskrevet i rammeaftalen, giver mange SKI-aftaler stadig virksomhederne plads til udvikling. Det har Competencehouse oplevet:

”Der er rum og plads til den nødvendige og meget vigtige innovation, som sikrer, at vi også kan honorere kundernes ønsker fremadrettet. Det sikres via SKI’s bestemmelser om addition og substitution af ny funktionalitet. Det en bestemmelse, som er særlig vigtig for små innovative virksomheder,” siger Mai Buch.