En guidet tur i SKI’s nye frivillige tele og data-aftale

En guidet tur i SKI’s nye frivillige tele og data-aftale

30. oktober 2017
Det er såre simpelt: Har du ikke skifteaktiviteter, går du direkte til leverandør 1. Og har du skifteaktiviteter, går du i miniudbud. Men hvad er skifteaktiviteter egentlig? Og hvordan gennemfører man et miniudbud? Bliv klogere her!
Den 26. oktober afholdt SKI en workshop for alle, der er interesserede i at bruge 02.08 Tele og data. Blandt deltagerne var Thomas Zacho, afdelingsleder i Novafos, der er nyt vandselskab for Allerød, Ballerup, Egedal, Furesø, Frederikssund, Gentofte, Gladsaxe, Hørsholm og Rudersdal Kommuner


Thomas Zacho, Novafos

"Vi står i en proces, hvor vi er lagt sammen af forskellige selskaber, der også har forskellige aftaler inden for tele og data. Jeg er derfor på workshoppen for at få klarhed over, hvilken aftale jeg kan bruge til at samle vores tele og data. Jeg er blevet meget klogere i dag og har fundet ud af, hvem der kan hjælpe mig videre." siger Thomas Zahco og fortsætter:

"Jeg regner med, at vi kommer til
at bruge 02.08. Det er nok den nemmeste og bedste vej til målet; af få en fælles teleaftale – uden at skulle ud i et stort EU-udbud.”

Her får du highlights fra Benjamin Salamon, ekstern rådgiver, og Anja Hyltoft Lodberg, kontraktansvarlig i SKI, der afholdt workshoppen. Hvis du vil vide endnu mere, gentager vi succesen på fredag den 3. november i Middelfart, og du kan stadig nå at tilmelde dig her​!  

Hvorfor skal jeg vælge 02.08 Tele og data?

  1. Aftalen er fleksibel. Den kan bruges af både små og store kunder og dækker et bredt spektrum af ydelser inden for tele- og datakommunikation. Har du skifteaktiviteter, kan du med et miniudbud forbedre prisen, ligesom du også kan få bedre dækning gennem miniudbud. 
  2. På aftalen er der et opdateret sortiment i forhold til den tidligere aftale. Der er mulighed for at vælge rene nationale abonnementer samt abonnementer, hvor de nye EU-roaming-regler er indarbejdet. Der er også et udvalg af mobiltelefoner med markedssvarende teknologi – der kan både anskaffes ”high-end-modeller” og mere simple telefoner.
  3. Kvalitetskravene på aftalen er generelt blandt de højeste på telemarkedet. Der er samtidig mere fokus på, at de kommercielle krav (herunder vilkår for levering, fakturering, fakturakontrol, rapportering mm.) tilgodeser offentlige kunders behov.
Læs mere om 02.08 Tele og data her.

Hvad kan jeg købe på aftalen?

Fastnetabonnementer inkl. tillægsabonnementer (kun på delaftale 1), mobilabonnementer inkl. tillægsabonnementer, mobile bredbåndsabonnementer, mobiltelefoner inkl. covers, headset og opladere, mobile modemmer og teknisk bistand (timebaserede ydelser).

Hvordan bruger jeg aftalen?

Som udgangspunkt indgår du din leveringsaftale med leverandør 1 ud fra en direkte tildeling. Hvis du har skifteaktiviteter i forbindelse med implementering af aftalen, gennemfører du et miniudbud, hvor både leverandør 1 og 2 kommer i spil. Der er således ikke frit valg af tildelingsmetode på aftalen.

Du har desuden mulighed for at lave et miniudbud, hvis du oplever problemer med dækningen på nogle af dine abonnementer, efter du har indgået en leveringsaftale. 

Guide: Sådan bruger du aftalen

 

Hvordan laver jeg en direkte tildeling?

Direkte tildeling af leveringsaftale skal ske til den primære leverandør i fire trin:

  1. Vælg de produkter og ydelser, du skal bruge 
  2. Bestil hos leverandøren
  3. Indgå leveringsaftale
  4. Send dokumentation til SKI

Find tildelingskittet her.

Hvad er skifteaktiviteter?

Skifteaktiviteter er alle de omkostninger, der er forbundet med at skifte teleleverandør, som går ud over de standardydelser, leverandørerne gratis tilbyder (fx nye SIM-kort). Det kan blandt andet være:

  • Timebaserede ydelser til at varetage implementering af leveringsaftalen, fx:
    • Udlevering af og/eller hjælp til udskiftning af SIM-kort uden for dine lokationer 
    • Udskiftning af SIM-kort og, hvis nødvendigt, etablering af tilstrækkelig netværksdækning af telemetriløsninger eller andre statiske installationer, hvor du har behov for tele- og dataydelser baseret på SIM-kort 
    • On-site-assistance på dine lokationer
  • Projektledelse 
  • Projektassistance, fx: 
    • Afklare spørgsmål vedr. enkeltabonnementer, eksempelvis tillægsabonnementer, abonnementer uden tale mv. 
    • Afklare og løse konkrete problemstillinger i forbindelse med porteringen, fx SIM-låste mobiltelefoner 
    • Udarbejde vejledning til medarbejdere om procedurer for skift af SIM-kort i mobiltelefoner, tablets og bærbare computere 
    • ​Vedligeholde og ajourføre oversigter over abonnementer, der skal porteres 
  • Online-assistance (telefonisk og/eller via web) 
  • Etablering af indendørs dækning

Helt generelt er det en god idé at stille funktionelle krav i sine skifteaktiviteter frem for selv at forsøge at estimere opgavens omfang. Derudover er der mulighed for at holde møder med leverandørerne, inden du gennemfører en tildeling eller et miniudbud, og ligesom i normale udbud har de også mulighed for at stille spørgsmål i miniudbudsprocessen. 

Hvordan laver jeg et miniudbud?

Et miniudbud består af ni simple trin. I miniudbudsmaterialet på ski.dk finder du hjælp til hvert trin.

  1. Vælg produkter, ydelser og skifteaktiviteter
  2. Udfyld miniudbudsmateriale
  3. Igangsæt miniudbud
  4. Leverandør afgiver tilbud
  5. Modtag og evaluér tilbud
  6. Indhent dokumentation
  7. Underret leverandørerne
  8. Indgå leveringsaftale
  9. Send dokumentation til SKI

Hvad gør jeg med dækningsproblemer?

Hvis du oplever dækningsproblemer på udvalgte lokationer, kan du gå i miniudbud. Her beskriver du, hvor du oplever problemer, og så sender du materialet til begge leverandører. Via en app kan du måle om dækningen er bedre, og er den det, indgår du leveringsaftale med leverandøren på de udvalgte lokationer. 

Kontakt SKI

Anja Hyltoft Lodberg

Anja Hyltoft Lodberg

Konsulent, Kontraktansvarlig

E - alo@ski.dk

T . 20 85 29 16