50.95 Sygeplejeartikler: Der er åbent for tilslutning

18. august 2015
SKI har åbnet for tilslutning til 50.95 Sygeplejeartikler. Det betyder, at du har mulighed for at tilslutte din kommune eller anden offentlige organisation til den fælleskommunale forpligtende aftale.
Der er nu åbent for tilslutning til den fælleskommunale forpligtende aftale 50.95 Sygeplejeartikler. Det betyder, at du har mulighed for at læse udbudsmaterialet og tilslutte din kommune til aftalen. Kun hvis du tilslutter din kommune i perioden fra den 18. august til og med den 25. september, kan du bruge aftalen, når den træder i kraft i marts 2016.

Du kan få adgang til at tilslutte dig via SKIs elektroniske udbudssystem ETHICS. Her finder du selve tilslutningsaftalen, som er det dokument, du skal udfylde og indsende for at tilslutte din kommune. Hvis du er i tvivl om, hvordan du tilslutter dig, kan du downloade en trin-for-trin vejledning.

Sortimentet på aftalen

I udarbejdelsen af aftalen har der været fokus på at etablere en aftale, hvor der bliver stillet de rette krav til produkterne og kvaliteten af sortimentet, så aftalen 

Det brede og alsidige sortiment er med til at sikre, at aftalen dækker størstedelen af kommunernes behov for sygeplejeartikler.​​

kommer til at indeholde de produkter, der gavner og understøtter en sygeplejerskes daglige arbejde.

Aftalen kommer til at indeholde ca. 235 forskellige produktområder fordelt på omkring 775 varelinjer, som dækker sårbehandlingsprodukter, handsker, sprøjter, kompression mv. Det brede og alsidige sortiment er med til at sikre, at aftalen dækker størstedelen af kommunernes behov for sygeplejeartikler.

Kvalitetstest af produkter

En brugergruppe bestående af sygeplejersker, sundhedspersonale og øvrige brugere er løbende blevet inddraget for at sikre, at der bliver stillet de rette krav til produkterne og kvaliteten i sortimentet. Brugergruppen vil ligeledes blive inddraget i forbindelse med kvalitetstest af udvalgte produkter, når de indkomne tilbud skal evalueres. Brugergruppen bliver derudover også tilknyttet aftalen i driftsfasen.

I udbuddet vægtes kvalitet og pris lige højt (pris 50 pct. og kvalitet 50 pct.), og målet er hermed at sikre det fælleskommunale mål om høj compliance samt høj brugertilfredshed.

Du kan læse mere om aftalen i udbudsmaterialet, der er tilgængeligt i ETHICS.

Ændringer i udbudsmaterialet efter høring

Udbudsmaterialet var i høring hos kommunerne fra den 3. juni til den 1. juli. SKI har i samarbejde med projektgruppen efterfølgende tilpasset udbudsmaterialet på baggrund af spørgsmål og svar i høringsperioden, hvilket har medført ændringer i sortimentet, hvor flere produkter er kommet til. De konkrete ændringer fremgår af tilbudslisten og oversigten over spørgsmål og svar fra høringsperioden, som ligger i ETHICS​.

Flere tilslutningsmuligheder

En række kommuner er allerede helt eller delvist aftaledækket på sygeplejeområdet. Derfor er det muligt at undtage sig forpligtelsen på en række produkter.

Aftalen indeholder to tilslutningsmuligheder. Du kan tilslutte din kommune hele aftalen - dog med mulighed for at undtage forpligtelsen på en række produkter. Du kan også vælge kun at tilslutte din kommune til at købe handsker.

Helt konkret ser tilslutningsmulighederne således ud:

1) Tilslutning til hele aftalen, men med mulighed for at fravælge et eller flere af følgende produkter:

  • ​Nitril handsker, sterile og usterile
  • Latex handsker, sterile og usterile
  • Inkontinensprodukter
  • Behandlerstrømper og -handsker
  • Hælaflaster og trykaflastningspuder
  • Poser til bækkener
  • Dropstativer
  • Fingerprikker/lancet

2) Tilslutning, kun handsker (Nitril og latex, sterile og usterile)

Det er også muligt at tilslutte sig aftalen med en senere tiltrædelsesdato, hvis din kommune allerede er aftaledækket på området. Desuden er det muligt at vælge senere tiltrædelsesdato på ovennævnte produkter.

Tilslutning og ikrafttrædelse

Tilslutningsperioden er åben frem til og med den 25. september. Aftalen forventes at træde i kraft i marts 2016.

Projektgruppen

Projektgruppen, som har været med til at forberede, planlægge og udarbejde udbuddet, består af faglige repræsentanter fra:

  • ​Faaborg-Midtfyn Kommune og Nyborg Kommune (Fællesindkøb Fyn)
  • Greve Kommune, Guldborgsund Kommune, Køge Kommune og Næstved Kommune (FUS: Fællesudbud Sjælland)
  • Skive Kommune, Viborg Kommune og Haderslev Kommune (Jysk Fællesindkøb)
  • Vesthimmerlands Kommune (Fællesindkøb Nord)
  • Jammerbugt Kommune og Aalborg Kommune (Aalborg Modellen)
  • Assens Kommune
  • Hjørring Kommune
  • Københavns Kommune
  • Tårnby Kommune
  • Odense Kommune

Læs mere om aftalen.​​​​